20210803 NGV Locatie A59 Rosmalen 01 2(Eric Greweldinger)
Nieuws: 05 juli

Dit merk je van de tweede testfase voor onderling ‘pratende’ systemen op de A2

Het doel van het programma A2 Deil-Vught is een betere doorstroming en veiligheid op de weg. En het liefst zo snel mogelijk. Daarom wordt er getest met een nieuw systeem, genaamd het Netwerkbreed Gecoördineerd Verkeersmanagement. Dit NGV bestaat uit verkeerlichten en dynamische borden die met elkaar ‘praten’. Zo kunnen zij het verkeer en de doorstroom doseren en managen.

De tweede ronde!

Tussen 12 en 22 april vond de eerste testperiode van dit nieuwe systeem plaats. Dankzij de opgedane praktijkkennis zijn enkele instellingen van het systeem verfijnd en dus is het nu tijd voor een tweede testperiode. Tussen 27 juni en 21 juli worden de effecten van de wijzigingen gemeten.

Wat merk jij?

Tussen 27 juni en 21 juli kan het zo zijn dat je als automobilist tijdens de drukste momenten, denk dus vooral aan de ochtend- en avondspits, bij de aansluitingen op de A2 wat langer voor rood staat. Ook in ’s-Hertogenbosch is er een viertal aansluitingen waar de wachttijden iets langer kunnen zijn. De verkeerlichten blijven langer op rood, omdat bij een dreigende file de toestroom op de A2 door de systemen gedoseerd wordt. Op deze manier wordt het ontstaan van de file uitgesteld, wat uiteindelijk de algehele doorstroom van het verkeer verbetert. Al blijft het natuurlijk het slimste om buiten de spits te reizen!

Na de testperiode

Na deze tweede testperiode wordt het NGV weer (tijdelijk) uitgeschakeld. De opgedane kennis zal dan opnieuw gebruikt worden om het systeem, waar nodig, verder te verfijnen. Daarna kan er gekeken worden naar de definitieve inschakeling van het NGV.